مستند

مستند کشتار معدنچیان ماریکانا در آفریقای جنوبی

وقتی از آفریقا و تاریخش صحبت می‌کنیم، نمی‌توان از استعمار و ظلم و ستمی که از جانب کشورهای غربی بر آن رفته چشم پوشید. غارت و چپاول منابع طبیعی، تبعیض‌نژادی و ظلم و ستم حاکمان سفیدپوست بر مردم بومی سیاهپوست، بهره‌کشی وحشتناک از سیاهپوستان و به بردگی کشاندن آنان، کشتار و سرکوب وحشتناک آنان، همه و همه تاریخ پر از رنج و محنتی است که بر فرودستان رنج‌کشیده‌ی آفریقا گذشته‌است.

آفریقای جنوبی یکی از قدیمی‌ترین قربانیان استعمار در آفریقا است. کمتر کسی است که از رژیم خونخوار آپارتاید و جنایت‌هایش علیه بومیان سیاهپوست آفریقای جنوبی چیزی نشنیده‌باشد. با این حال سلطه و ستم‌گری کشورهای غربی تحت رژیم سفاک آپارتاید با مقاومت بومیان سیاهپوست این کشور مواجه شد و بعد از یک دوره‌ مبارزه‌ی سرسختانه منجر به سرنگونی رژیم آپارتاید و تشکیل دولت ملی با مشارکت بومیان سیاهپوست این کشور شد.

با این همه روایت‌های غالب از تاریخ آفریقای جنوبی این‌گونه است که انگار ستم و زوری که بر زحمت‌کشان آفریقای جنوبی می‌رفته صرفاً ناشی از یک رژیم ستمگر به نام آپارتاید بوده و کل رنج و فلاکت بومیان این کشور به نژادپرستی برآمده از این رژیم خلاصه می‌شود. نتیجه این‌که تصور می‌شود با سرنگونی آپارتاید و تشکیل دولت ملی و افتادن زمام امور به دست سیاهپوستان رنج و فلاکت زحمتکشان این کشور به پایان رسیده‌باشد. اما واقعیت چیز دیگری است.

در این مستند جنایتی هولناک به تصویر کشیده می‌شود که نه به دست نیروهای نظامی سفیدپوست بلکه توسط پلیس آفریقای جنوبی علیه کارگران اعتصابی یک معدن انجام می‌شود. در این مستند نشان داده‌می‌شود که نه تنها سلطه‌ی اروپاییان هنوز هم از طریق مالکیت بر بخشی از صنایع و معادن آفریقای جنوبی بر کارگران این کشور اعمال می‌شود، بلکه نماینده‌های دولتی سیاهپوست که از قضا زمانی در صف اول مبارزه با رژیم آپارتاید بودند اکنون خود در همدستی با کارفرمایان سفیدپوست علیه کارگران سیاهپوست، جانیانی خونخوارتر از رژیم قبلی هستند. بنابراین تخفیف دادن دلایل رنج و فلاکت کارگران آفریقایی به نژادپرستی سفیدپوستان کوته‌نظری است و ما را در شناسایی علل اصلی ظلم و ستم گمراه می‌کند.

بعد از دیدن این مستند شاید از خودمان بپرسیم اگر کارگران سیاهپوست توسط دولتمردان و پلیس‌های هم‌نژاد خود با چنین شقاوت وصف‌ناپذیری قتل و عام می‌شوند پس آرمان‌های ملی‌گرایانه‌ی امثال نلسون ماندلا چه می‌شود؟ اصلاً شاید آپارتاید اصلی هنوز پابرجا است. آپارتایدی که نه بر نژادپرستی که بر ستم سرمایه‌داران و حامیانشان علیه کارگران استوار است.

مستند کشتار معدنچیان ماریکانا در آفریقای جنوبی

دانلود مستند کشتار معدنچیان ماریکانا در آفریقای جنوبی بهمراه زیرنویس چسبیده


دانلود مستند کشتار معدنچیان ماریکانا در آفریقای جنوبی

‫4 دیدگاه ها

  1. واااای چه جنایت وحشتناکی … حیوان رو هم اینجوری نمی کشن.
    ممنون از مستند افشا گرانه ای که گذاشتین.

  2. سلام بر “سینمای کارگران”.
    خسته نباشید و دست مریزاد. خیلی انتخاب هوشمندانه ای بود این فیلم. مثل یک سیلی محکم: “دردناک و هوشیار کننده”
    پیشنهاد میکنم دیده بشه و به دیگران و به صورت مشخص به کارگران معرفی بشه . من که دیدم و “سینمای کارگران” و فیلم رو معرفی خواهم کرد به دیگران.
    بر خلاف معرفی کوتاه فیلم در سایت، مواضع سیاسی آخر فیلم به نظر نمی رسه مواضع روشنی باشه. و این طور به نظر می رسه که مواضع تهیه کننده گان زیر نویس باشه، نه مواضع “سینمای کارگران”. مثلا در مورد ادبیات جملاتی مثل “یک مشت شیخک عرب” یا “استعمار پیر سگ انگلستان”. که وقتی با معرفی فیلم ها مقایسه ش می کنم ادبیات “سینمای کارگران” نیست. البته منظور من مطلقا این نیست که نباید مواضع سیاسی رو بیان کرد.
    به نظرم در این موراد باید دست شما در اصلاح این نوشته ها باز باشه . پیشنهاد میدم در این موراد روی زیرنویس ها کار بشه.
    از طرف دیگه چون زیرنویس چسپیده است، تهیه کنندگان میتونن به تدریج به این سمت برن که همون معرفی کوتاه فیلم در سایت رو به همراه آدرس سایت به ابتدا یا انتهای زیر نویس ها اضافه کنن . که اگر فیلم دست به دست چرخید سایت و این معرفی کوچک دیده و خونده بشه.

    1. رفیق مهرداد عزیز سپاس بابت مواردی که گوشزد کردید،
      البته این مورد زیرنویس بصورت چسبیده بود و امکان ویرایش نبود، مطلقا ما هم موافق چنین ادبیاتی نیستیم.
      حتما نکاتی که گفتید رو رعایت خواهیم کرد.بابت معرفی و پیگیری دلسوزانه ممنونیم

  3. سلام خدمت رفقای عزیز
    این مستند علاوه بر جنایاتی که دولت و اعوان و انصارش جهت حفظ منافع طبقه سرمایه دار مرتکب میشه رو نشون میده،بدرستی نیز نشون میده که هر فردی در این سیستم اقتصادی قرار بگیره میتونه منحرف و بورژوا بشه حتی فعال های کارگری سیاهپوست که سابقه فعالیت علیه رژیم آپارتاید سابق رو داره. خارج از اینکه این اعتصابات به مطالبات خود دست یافت یا خیر، مهم اون آگاهی طبقاتی هست که از این اعتصاب در طبقه کارگر آفریقای جنوبی شکل میگیره که میتونه باعث رشد و نمو سطح مبارزات طبقاتی پیش رو شود.
    با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا